Sunday, June 6, 2010

TRIMESTER KETIGA

KETIKA INI PERUT MULAI MEMBESAR.CUMA PADA KALI INI, SUAMI SERTA IBU MENGATAKAN BAHAWA PERUT SAYA TIDAK BEGITU BESAR.ERMMMM...ENTAHLAH.APA YANG SAYA RASAKAN IALAH SAYA KURANG MENGAH,KURANG MAKAN NASI,ADAKALA TIDAK MERASA LAPAR.SENANG CERITA MEMILIH TERMASUK PADA UBAT-UBATAN.
SAYA MERASA LOYA MELIHAT PADA UBATAn yang berbentuk pil. boleh dibilang berapa kali ssya makan salindah tika ini.apabila menyedari kelemahan itu,saya beralih pada neurogain yang doktor berikan.easy to swallow.bentuk kapsul,lembut.saya akan menjalani pembedahan pada 15 haribulan.tak lama lagi.bagi menghilangkan kerisauan serta hati yang berdebar,saya isi dengan mencari maklumat tentang kelahiran,penjgaan dalam pantang,kraftangan atau apa saja yang boleh membuatkan saya terlupa tentang hari yang dinanti-nanti.
suami juga risau.tapi dia dengan caranya yang tersediri.lelaki....lebih tabah.adakalanya kami turut berbincang tentang kelahiran yang bakal tiba.saya masih belum membuat keputusan sama ada untuk terus ikat atau tidak.walhal sebelum ini saya sudah membuat keputusan.
saya merasa demoralize bila orang luar bertanya tentang BTL.entahlah,banyak lagi yang belum diceritakan.suami juga tidak menggalakkan jika saya btl.
ini adalh anak kelima yang bakal lahir.padahal anak keempat baru je berumur setahun 2 bulan.kali ini rapat pulak. padahal bukan main susah nak dapat anak.Yang tua darjah empat,kedua darjah dua,ketiga empat tahun. satu dan dua lelaki,tiga dan empat permpuan.
Biasanya pada waktu ini isteri memerlukan perhatian yang semacam dari suami.adakalanya,permintaan yang tidak munasabah yang diminta.si suami juga turut berubah.sama sama perlukan perhatian,lebih sensitif,mudah sekali terasa.bezanya,isteri mudah mengeluarkan air mata.tambahan pula bila dia merasa kelemahan diri waktu ini.yelah,dengan berat badan mencecah 82kg,sudah tentu pergerakan terbatas.pastu ada history patella dislocation,PID ortho mennyebabkan mudah jatuh secara tiba2 tidak seperti wanita lain yang mengandung.mereka bebas bergerak.saya sering merasa betapa lemahnya diri,tidak seperti mereka yang lain.
walau apapun yang terjadi,saya memanjat kesykuran.seburuk2 dan selemah2 saya,saya masih dikelilingi oleh suami,anak2,serta keluarga tercinta.saya tetap menyayangi mereka walau apapun yang terjadi.bagi saya merekalah kekuatan saya.janganlah kami dipisahkan lagi.cukuplah dengan apa yang saya perolehi sekarang.tuntutan ilmu memisahkan kami dahulu.saya tidak ingin lagi apa2 tuntutan yang perlu membuatkan kami terpisah.....
saya bersyukur dan bahagia dengan apa yang ada....kerana saya percaya ada lagi org lain yang lebih malang nasibnya.
nampaknya saya telah jauh menyimpang.maaf,terlalu beremosi...
iarlah saya berhenti dulu.kita berjumpa lagi dilain waktu,InsyaAllah....

No comments:

Post a Comment